Lipiec 2017

Ikony pokrywają się kolejnymi warstwami szelaku. Wszystko musi zostać wykonane z zegarmistrzowską precyzja. Dwie warstwy szelaku ciemnego, dwie warstwy szelaku jasnego. Każda z nich musi bardzo dobrze wyschnąć. Warstwa kleju pod złoto i po 12 godzinach ikona będzie mogła być pozłocona.

Czytaj więcej

Czerwiec 2017

Uczniowie przystępują do wykonania zarysu postaci. Za podlinniki służą plansze wykonane na podstawie oryginalnych ikon ze zbiorów Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej. Miejsca styku warstwy malarskiej ze złotem zostają pociągnięte wilgotnym pędzelkiem a następnie zaznaczone delikatnym śladem igły. Po wykonaniu tego etapu można już położyć pierwszą z czterech warstw szelaku.

Czytaj więcej

Kwiecień 2017

Praca przy wykonywaniu podobrazia wymaga cierpliwości i precyzji. Uczniowie coraz sprawniej posługują się narzędziami. Atmosfera skupienia sprawia, iż momentami czujemy się jak w dawnej klasztornej pracowni ikon.

Czytaj więcej

Maj 2017

Uczniowie przystępuję do nakładania kolejnych warstw podkładu. Pod okiem mistrzyni zgłębiają tajniki ikono pisarskiego fachu. Klej skórny pozłotniczy zostaje namoczony w ciepłej wodzie, rozpuszczony w kąpieli wodnej, a następnie dodają do niego kredę bolońską. Stopniowe nakładanie mikstury wymaga dużej cierpliwości. Każda, z minimum siedmiu warstw, musi bardzo dobrze wyschnąć i zostać wyszlifowana przy użyciu wilgotnego, miękkiego materiału. Tylko w ten sposób późniejsza ikona będzie miała metafizyczny blask.

Czytaj więcej

Marzec 2017

Uczniowie wybrali odpowiednie deski i przystępują do długiego, ręcznego procesu obróbki. Przy pomocy odpowiednich narzędzi tworzą kowczeg nawiązując do XV wiecznych wzorów. Powstałe pośrodku deski wgłębienie z jednej strony będzie chroniło powierzchnię malarską, z drugiej podobrazie nabiera sakralnego charakteru. Kowczeg przywołuje symbolikę związaną z ikoną jako oknem oraz nawiązuje do Arki Przymierza.

Czytaj więcej